Graviditet sammanfattning

Före graviditet.
Var jag heeeelt inne i min green food blogg och åt totalt vegansk mat och googlade och läste massor om hälsa och mat. Kan tillägga att jag har aldrig haft så mkt energi och mått så bra och bilvit av med allt sladder på kroppen samtidigt. Gjorde upp ett tränginsschema och började på crossfit igen med. Hade stora mål inför beach 2013! Men hann ju bara träna ordentligt knappt två veckor och leva supersunt i 3 veckor ungefär innan plusset på stickan dök upp. Såklart har ju några vanor satt sig men de 3 veckorna var totalt vegana! Önskar jag hade en personlig kock hemma som fixade sådant åt en för det tog grymt mkt enerig och tid att planera och läsa på.
Låg då på en vikt mellan 52-53. Kanske nästan för lågt.
 
 
 
Trimester 1, vecka 1-14
Plusset dök upp. Patrik misstänkte det innan jag ens hunnit till dagen som mensen skulle komma. Ibland är han synsk. I och med den stora nyheten gick fokus över på att läsa allt som finns att veta om ett foster som växer i magen. Det tillsammans med att jag första veckorna var så himla trött att jag ordagrant nickade till på jobb och somnade aldrig efter kl 8 på kvälllarna resulterade ju i att lite (mkt) av kosten dog ut. Såklart har ju lite vanor satt sig men jag belv dessutom mer hungrig än någonsin innan och ville ha riktig husmanskost. Så det var inte mkt att be för , bara att lyda kroppen =)
Jag kände mig inte alls gravid, inga symptom alls som alla andra verkar ha. Inte känslig mot nån mat eller stekos, inget illamående, inga ömma bröst mm. Vi gjorde därför ett par ultraljud för att verkligen vara säkra på att där var något och även KUB-test. Patrik granskade filmen från KUB och konstaterade att det var en pojke vi väntar. I slutet tyckte jag verkligen att min mage syntes och började klaga på att kläderna satt åt ibland... nu såhär i slutet av graviditeten kan jag tycka att det var rätt fjöntigt när jag nu inte ens får upp dom över höfterna typ =)
  
 
 
Trimester 2, vecka 15-28
Lyssnade massa med en doppler för att se så bebben fanns och mådde bra. Hade en period på några dagar då mina fötter bara överhettades. Fick ta en iskall blöt handduk och lindra om dom när jag skulle sova. Alla sa det var dags för stödstrumpor men jag svullnade aldrig och det försvann lika fort som det dök upp så införskaffade aldrig några.  Fick även kramp i benen några gånger. Inte behagligt!! Fick det mest precis när jag vaknade på morgonen och sträckte på benen. Fick ett bra tips att direkt när man vaknar vicka lite försiktigt på fötterna innan man gör nån större rörelse. Det fungerade bra. Men även detta försvann sedan. (skönt!) =)
Hade rutinultraljudet som kändes som en evighet att vänta på. Vi hade ju det i v 19+ också. Magen varierade mycket från dag till dag och morgon till kväll. Men skönast var det att knäppa översta knappen med ett totteband. Köpte även första mammabyxorna. Kändes först lite tidigt men det är ju fruktansvärt sköna att ha på sig och sitter ju mkt bättre än de vanliga jeansen upptill så det var det värt.
Började känna sparkar tidigt redan v 16 säkert.. Men visste inte rikgit att det var det då. Efter rutinultraljudet på kvällen kände även patrik sparkarna för första gången utanpå magen, i v 19. Det var även här det började synas utanpå när han rörde sig i magen. Det är ganska tidigt då vissa inte ens känner de själva förrän i v 22. Men detta beror ju på att jag har moderkakan i bakvägg.
Vi fick inte reda på könet på RUL utan bokade ett privat i Malmö. Tvekade först men jag var för nyfiken. Fick där bekräftat att Patrik hade rätt att det var en pojke.
Efter det gick mitt startskott på att shoppa till den lille. Var precis som att jag väntat i en evighet och var tvungen att få ut allt på en gång. Blev en stor inhandling på ullared och lite småshopping av kläder här å där som man spanat på i en evighet.
Skaffade vagn och de större sakerna med. Tänkte att det var bäst medan man var rörlig och kunde hålla på med allt praktiskt. Såhär i efterhand kan jag tycka att jag gick lite loss där i början men samtidigt är det väldigt skönt att inte alls behöva tänka på något sådant nu i slutet.
Fick rätt ont i länd/korsryggen en period i slutet. Började även på gravidyoga som har varit superskönt och nyttigt. Tror att det var tack vare den som just smärtan i ländryggen försvann eftersom man sträcker ut just de muskler som påverkar ländryggen och är vanligt att man blir spänd i under en graviditet.
 
 
 

 
Trimester 3, vecka 29-41 (39+1 i skrivande stund)
Det var först nu jag började känna mig gravid på allvar. Att magen syntes och att jag tyckte att jag "räknades" som gravid. Innan gömde man magen lite i passande kläder men nu klädde man ändå i gravidkläderna. Magen fortsätter att växa men har mått himla bra. Inga krämpor och fortfarande mkt energi. Först nu i v 39 som det verkligen är tungt. Kan inte riktit gå så fort alltid och det ilar och pressar både här å där emellanåt. Har haft svårt att sova sista veckorna och nu v 39 är ryggen extra jobbig med. Sammandragningarna har ökat och ju större han bli i magen desto mer pressar det när en sammandragning kommer. Har fått springa väldigt väldigt mkt mer på toa också. Svårt att böja sig fram, helt omöjligt när man sitter i bilen och tappat något på golvet exemeplvis. =) Men annars har man vant sig sakta vid sin nya mer otympliga kropp och har därför anpassat sig efter den.
Kan käka rääätt så mycket nu med. Patrik blir nästan chockad =) Vikt just nu... 68 kg. Får se vad det slutar på i denna takten!! En vanlig graviditet väger tydligen 13,5 kg.
 
Får skriva mer sedan hur det utvecklat sig men nu får lille rackaren gärna komma! <3
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0